محسن ایمنی؛ علی سرورخواه
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 208-218
چکیده
هدف: نیروی انسانی خلاق و نوآور تاثیر شگرفی بر بقا و ارتقای سازمان دارد. مدیریت وظیفه دارد زمینه را برای بروز خلاقیت و نوآوری هموار کند. پژوهش حاضر بهدنبال آن است تا به کمک استعاره (در اینجا، استعاره تخت پروکروستس) یکی از دلایل اساسی بروز مساله خلاقیت و نوآوری در شرکتهای بزرگ دولتی ایران را تبیین نماید.روششناسی پژوهش: این پژوهش ...
بیشتر
هدف: نیروی انسانی خلاق و نوآور تاثیر شگرفی بر بقا و ارتقای سازمان دارد. مدیریت وظیفه دارد زمینه را برای بروز خلاقیت و نوآوری هموار کند. پژوهش حاضر بهدنبال آن است تا به کمک استعاره (در اینجا، استعاره تخت پروکروستس) یکی از دلایل اساسی بروز مساله خلاقیت و نوآوری در شرکتهای بزرگ دولتی ایران را تبیین نماید.روششناسی پژوهش: این پژوهش بهصورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. برای بررسی وضعیت موجود، با کمک صاحبنظران حوزه منابع انسانی و با استفاده از روش دلفی، پرسشنامهای حاوی شش پرسش با طیف لیکرت طراحی شد. پرسشنامهها میان کارشناسان و کارشناسان مسئول پنج شرکت دولتی بزرگ توزیع و در نهایت، 124 پرسشنامه مورد بررسی توصیفی قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در سازمانهای بزرگ دولتی ایران تخت پروکروستس تبدیل به میز کار در شرکتها شده است؛ آزادی عمل برای ارایه ایدههای خلاقانه و نوآورانه، امکان اجرای ایدههای بدیع، استقبال از ایدههای نو، ساختار مدیریتی حمایتگر، ارایه پاداش به ایدههای جدید و در مجموع، رضایت از وضعیت کنونی جملهگی در وضعیت نامطلوبی قرار دارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: به تاسی از علوم اجتماعی و بهویژه، رویکردهای ساختاردهی و حل مساله، معتقدیم شناخت مساله نخستین و مهمترین گام در حل یک مساله است. بر این اساس، در این پژوهش استعاره تخت پروکروستس را برای شناخت مساله موجود معرفی کردیم.
حسابداری و حسابرسی
پیام نوری دوآبی؛ فریدون رهنمای رودپشتی؛ حمیدرضا کردلویی؛ هاشم نیکو مرام؛ قدرتاله طالبنیا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اسفند 1402
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگیها، قابلیتها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است.روششناسی پژوهش: این پژوهش بینرشتهای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آیندهپژوهی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف فهم و تحلیل دقیق وضعیت فعلی، شناسایی عوامل استراتژیک توسعه، عملکرد و تغییرات آینده به بررسی ویژگیها، قابلیتها و عوامل پلتفرم بلاکچین و تعیین احتمال وقوع و تأثیر آن بر حسابداری و حسابرسی به عنوان یک سیستم اطلاعاتی خودکار پرداخته است.روششناسی پژوهش: این پژوهش بینرشتهای مبتنی بر رویکرد رویدادی در آیندهپژوهی فناوری محور است که با دیدگاه نوین برآمده از مبانی نظری و مولفههای موثر و متأثر ساختاربندی شده و به روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی نظر 35 خبره بینالمللی در سال 1402 را با استفاده از پرسشنامه نیمهساختاریافتهی اینترنتی در خصوص موضوع پژوهش، جمعآوری و به روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار داده است.یافتهها: نتایج این بررسی نشان میهد که حسابداری و حسابرسی در بستر بلاکچین خودکار میشود. خودکارشدن به عنوان تکامل در رشته حسابداری و حسابرسی است که با توجه به نارضایتیهای ناشی از رسواییهای مالی، تقلبها، ورشکستگیها و شکستهای گذشته؛ وضعیت و مشکلات موجود در حرفه، صنایع و کسب و کارها؛ حجم، نوع و تاثیر قوانین، مقررات و استانداردهای موجود؛ فشارهای اجتماعی و سیاسی با توجه به وضعیت موجود؛ خواستهها، انتظارات، نیازها و الزامات مشتریان، و پیشرفتهای روزافزون فناوری و قابلیتهای پلتفرم بلاکچین به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر و بسیار بااهمیت است که شرایط لازم برای آن آماده و مهیاست. از سوی دیگر، حرفه حسابداری و حسابرسی نیز بسیار مستعد خودکار شدن و آماده پذیرش آن است.اصالت/ارزش افزوده علمی: موضوع مورد بررسی به عنوان یکی از مباحث نوین در آیندهپژوهشی و آیندهنگری است. ویژگیها، تغییرات و امکاناتی که حسابداری و حسابرسی خودکار در بستر بلاکچین به ارمغان میآورد، همگی به اهمیت و ضرورت انجام پژوهش میافزاید.
عباس قائدامینی هارونی؛ میثم بابائی فارسانی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 219-232
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش تاثیر برنامهریزی منابع سازمانی بر عملکرد عملیاتی از طریق جهتگیری زنجیرهتامین میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد. برای سنجش متغیرهای مدل پژوهش، از پرسشنامه استاندارد آکار و همکاران [1] استفاده شده است. پرسشنامه مذکور، پس از سنجش روایی ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش تاثیر برنامهریزی منابع سازمانی بر عملکرد عملیاتی از طریق جهتگیری زنجیرهتامین میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد. برای سنجش متغیرهای مدل پژوهش، از پرسشنامه استاندارد آکار و همکاران [1] استفاده شده است. پرسشنامه مذکور، پس از سنجش روایی (محتوایی لاوشه، تحلیل عاملی تاییدی، اکتشافی، همگرا و واگرا) و پایایی (کرونباخ، ترکیبی و دایسترا)، از طریق مشارکت 135 نفر از مدیران و کارکنان شرکت فرادانه که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند، اجرا گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، برنامهریزی منابع سازمانی، با میانجیگری جهتگیری زنجیرهتامین بر عملکرد عملیاتی شرکت فرادانه، تاثیر بسیار قوی و معناداری داشته است که مبین قدرت پیشبینی کنندگی بالای مولفههای برنامهریزی منابع سازمانی میباشد (R2=0.93)، همچنین مسیر برنامهریزی منابع سازمانی با ضریب مسیر 0.71 و معناداری p < 0.001 بیشترین اثرگذاری را بر عملکرد داشته است.اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهش حاضر در راستای همین موضوع به بررسی تاثیر برنامهریزی منابع سازمانی بر عملکرد عملیاتی از طریق جهتگیری زنجیرهتامین در کارکنان شرکت تولید مواد غذایی آبزیان فرادانه میپردازد.
سیدفخرالدین فخر حسینی؛ میثم کاویانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1402
چکیده
هدف: هرچه را که نتوان اندازهگیری کرد، نمیتوان کنترل کرد و هر چه را که نتوان کنترل کرد، مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود؛ بنابراین موضوع اصلی در تمام تجزیهوتحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از اینرو یک سازمان بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نیست. یکی از مشکلات سازمانها برای اندازهگیری ...
بیشتر
هدف: هرچه را که نتوان اندازهگیری کرد، نمیتوان کنترل کرد و هر چه را که نتوان کنترل کرد، مدیریت آن امکانپذیر نخواهد بود؛ بنابراین موضوع اصلی در تمام تجزیهوتحلیلهای سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازهگیری است و از اینرو یک سازمان بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نیست. یکی از مشکلات سازمانها برای اندازهگیری میزان عملکرد، تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد است. این تحقیق با هدف اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد کارکنان در فرآیند استراتژیک مدیریت منابع انسانی سازمان آتشنشانی استان البرز صورت گرفته است.روششناسی پژوهش: این تحقیق یک پژوهش اکتشافی است، که با استفاده از روش دلفی انجام شده است. نمونه آماری تحقیق، تعداد 15 نفر از خبرگان و متخصصان از میان کارکنان انتخاب شده است. معیارهای اصلی تحقیق شامل آمادهسازی، پیادهسازی و ارزیابی، از روش کتابخانهای شناسایی شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از رویکرد تحلیل فرایند شبکهای، دیمتل و کوپراس صورت گرفته است.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق، معیار پیادهسازی با وزن نرمالشده 436/0 در اولویت اول در بین معیارها، زیرمعیارهای رعایت اخلاق با وزن نهایی 1276/0 در رتبه نخست در بین زیرمعیارها و اجرای سیستم ارزشیابی برای افزایش عملکرد کارکنان، در اولویت اول در بین استراتژیها قرار گرفته است.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مطالعه کوشش شده است تا تمامی شاخصهای مرتبط با ارزیابی شاخصهای عملکرد کارکنان در فرآیند استراتژیک منابع انسانی مورد تحلیل قرار گیرد اما از آنجا که مطالعات میدانی بسیار اندکی در مجامع آکادمیک به ویژه داخلی، در زمینه شاخصهای عملکرد کارکنان در فرآیند استراتژیک منابع انسانی صورت گرفته است لذا پژوهشگران آتی میتوانند با افزایش طیف مطالعات خود به بهبود مقیاس طراحی شده از طریق شناسایی و تعدیل آیتمها و عاملها اقدام نمایند.
الهه خرازیان مطلق؛ سید حسام وقفی
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 233-251
چکیده
هدف: معمولا سرمایهگذاران نسبت به ریسک واکنش نشان داده و معیارهای ریسک بر تصمیمهای سرمایهگذاری آنها، تاثیر میگذارد. استمرار معاملات سهام برای سرمایهگذاران نیز اهمیت شایانی میتواند داشته باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر معیارهای ریسک بر استمرار معاملات شرکتهای بورسی با تاکید بر اثربخشی مدیریت ریسک طی سالهای ...
بیشتر
هدف: معمولا سرمایهگذاران نسبت به ریسک واکنش نشان داده و معیارهای ریسک بر تصمیمهای سرمایهگذاری آنها، تاثیر میگذارد. استمرار معاملات سهام برای سرمایهگذاران نیز اهمیت شایانی میتواند داشته باشد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر معیارهای ریسک بر استمرار معاملات شرکتهای بورسی با تاکید بر اثربخشی مدیریت ریسک طی سالهای 1390 تا 1399 میباشد.روششناسی پژوهش: بدینمنظور، جهت آزمون فرضیههای پژوهش از روش رگرسیون چند متغیره و اطلاعات مالی 107 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. روش پژوهش بهصورت استقرایی-قیاسی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمعآوری شده و در رد یا اثبات فرضیههای پژوهش با بهکارگیری روشهای آماری مناسب در تعمیم نتایج استفاده شده است. دادههای مالی در نرمافزار اکسل جهت تشکیل پایگاه دادهها جمعآوری شده است و سپس با استفاده از نرمافزار ایویوز نسخه 12 جهت آزمون فرضیههای تحقیق مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که معیارهای ریسک مطابق مبانی نظری پژوهش، کاهش استمرار معاملات شرکتها را به دنبال دارد و همچنین مدیریت ریسک بر رابطه ریسک سیستماتیک، ریسک مالی و ریسک قیمت سهام با استمرار معاملات شرکت تاثیر معنادار و مستقیم داشته اما اثربخشی مدیریت ریسک بر رابطه ریسک بحران مالی و استمرار معاملات تایید نشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: از جنبه نوآوری پژوهش میتوان به این موضوع اشاره کرد که در ایران به بحث استمرار معاملات و ریسک باوجوداینکه هر دو معیار معمولا مدنظر سرمایهگذاران و همچنین مدیران شرکتها میباشد، تحقیقی انجام نشده است و وجود سیستم مدیریت ریسک اثربخش نیز میتواند در رابطه با ریسک و استمرار معاملات دارای محتوای اطلاعاتی باشد که در تحقیق حاضر نیز این موضوع موردبررسی قرار گرفته است. با توجه به نتایج تحقیق میتوان بیان کرد معیارهای ریسک برای سرمایهگذاران دارای محتوای اطلاعاتی میباشند؛ لذا مدیرانی که نقد شوندگی سهام شرکت آنها در اولویت اهدافشان میباشد، باید در تصمیمات خود بهگونهای عمل کنند که سطح بدهی به دارایی در حد بهینه قرار گیرد یا به شکلی رفتار کنند که شرکت دچار مشکلات بحران مالی نگردد.
محسن رشیدی؛ مصطفی عبدی؛ مائده صومی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در ...
بیشتر
هدف: تغییرات فعلی در زمینه های فن آوری و مسائل شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه و شرکت ها باعث افزایش اهمیت توجه به جنبه نوآوری در سازمان ها شده است. در همین این راستا، وضعیت رقابتی بازار ها و منابع مالی که در شرکت ها ذخیره شده، می تواند شرایط برای بهبود عملکرد مرتبط با نو آوری را افزایش بدهد. به عبارتی دیگر ، نوآوری خود یک عامل اصلی در عملکرد سازمان ها شده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شدت رقابت و اندوخته سازمانی بر رابطه بین نو آوری و عملکرد شرکت انجام گرفته است .
روش شناسی پژوهش: داده های مورد نیاز در این پژوهش با استفاده از پرسش نامه تکمیل شده به وسیله ی 159 نفر از کارکنان و مدیران شرکت ها، جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده است .
یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که بین شدت رقابت و نوآوری ارتباط معنا داری وجود دارد . همچنین ، نتایج حاکی از این است که اندوخته سازمانی تاثیر معنا داری بر نوآوری دارد . در نهایت ، نتایج فرضیه سوم پژوهش نشان می دهد که ، شدت رقابت و اندوخته سازمانی باعث تقویت رابطه بین نو آوری و عملکرد می گردد .
پیمان اکبری؛ علی کریمی؛ ابراهیم آئینی
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 252-266
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل تاثیر تمایز ساختاری و روابط بین سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی محتوای سازمانی بهمنظور افزایش عملکرد سازمانی میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 250 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل تاثیر تمایز ساختاری و روابط بین سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با تاکید بر نقش میانجی محتوای سازمانی بهمنظور افزایش عملکرد سازمانی میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 250 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای استانداری است که در این زمینه وجود دارند. روایی و پایایی پرسشنامهها نیز حاکی از آن هستند که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند.یافتهها: نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMART-PLs 3.8 و با استفاده از آماره آزمون t و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که تمایز ساختاری بر بستر سازمانی و دوسوتوانی سازمان به ترتیب دارای اثر مستقیم، معنادار و متوسط، اثر مستقیم و غیرمستقیم و معنادار و متوسط میباشد. همچنین روابط بین سازمانی بر بستر سازمانی و دوسوتوانی سازمانی سازمان به ترتیب دارای اثر مستقیم، معنادار و متوسط، اثر مستقیم و غیرمستقیم و معنادار و متوسط میباشد. همچنین بستر سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی اثر مستقیم، معنادار و متوسط و نهایتا دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد سازمانی اثر مستقیم، معنادار و متوسط دارد. در آخر نیز، نقش میانجی بستر به تایید رسید.اصالت/ارزش افزوده علمی: براساس نتایج، مدیران و تصمیمگیرندگان اداره مذبور، بهمنظور افزایش عملکرد سازمانیشان میتوانند به نقش دوستوانی سازمانی توجه کنند؛ البته در این میان بایستی بتوانند به نقش مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای همچون تمایز ساختاری و روابط بین سازمانی و همچنین بستر سازمانی توجه کنند. این متغیرها خواهند توانست اثر معناداری بر دوسوتوانی سازمانی بهمنظور افزایش عملکرد سازمانی داشته باشند.
حشمت الله سروش نیا؛ جلال حقیقت منفرد؛ آناهیتا سالاری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده ...
بیشتر
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده توسط هیر و همکاران ("بار عاملی استاندارد"، "پایایی ترکیبی، "میانگین واریانس استخراج شده، "شاخص برازش هنجار شده"، "ریشه استاندارد باقیمانده مجذور میانگین"، "ضریب تعیین") و شاخصهای جدید "یگانه – دوگانه" و "توان پیشبینی روایی متقاطع"را اتخاذ کرده است. و نقش میانجیگری مشروعیت اجتماعی با استفاده از آزمون بوتاسترَپینگ و شمول واریانس بررسی شده است؛ همچنین در پایان شاخص اندازه اثر مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: روابط مثبت و معناداری میان مدیریت سبز، مشروعیت اجتماعی و گرایش به بازاریابی پایدار وجود دارد. همچنین مشروعیت اجتماعی نقش واسطهای (جزئی) میان مدیریت سبز و گرایش به بازاریابی پایدار را بازی میکند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش نهتنها ادبیات پایداری را در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط با توجه به تئوری نهادی و دیدگاه مبتنی بر منابع توسعه میدهد، بلکه پیامدهای سبز شدن را نیز برجسته میکند. علاوهبر این، برخی از روشهای اندازه گیری جدید را نیز ترویج مینماید.
پروین پورکرمانیان؛ ساناز شفیعی؛ مریم حائری نسب
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 267-288
چکیده
هدف: به دلیل افزایش فشارهای زیستمحیطی، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای استراتژیک مهم در جهت توسعه پایدار در صنایع تبدیل شده است. نوآوری میتواند باعث رشد توان رقابتی، افزایش بهرهوری و ثروت اقتصادی کشورها شود. همچنین به کاهش ضایعات و آسیبهای زیستمحیطی زمین، ارایه محصولات و خدمات بهتر و با قیمت مناسبتر و ایجاد شغل مناسب برای ...
بیشتر
هدف: به دلیل افزایش فشارهای زیستمحیطی، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای استراتژیک مهم در جهت توسعه پایدار در صنایع تبدیل شده است. نوآوری میتواند باعث رشد توان رقابتی، افزایش بهرهوری و ثروت اقتصادی کشورها شود. همچنین به کاهش ضایعات و آسیبهای زیستمحیطی زمین، ارایه محصولات و خدمات بهتر و با قیمت مناسبتر و ایجاد شغل مناسب برای افراد کمک کند.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوههای نوآوری سبز بر توان رقابتی صورت گرفته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و بر مبنای روش از پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری موردنظر، کارکنان شرکت عارف دارو اصفهان میباشد. نمونه آماری این پژوهش 92 نفر از کارکنان این شرکت با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس برآورد شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که پیش از توزیع، روایی آن از طرق روایی محتوی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است.یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده، نوآوری سبز در طراحی بر توان رقابتی شرکت عارف دارو تاثیر دارد. بر این اساس و با توجه به فشارهای اجتماعی و نهادهای مردمی و همچنین دولتها، شرکتها بایستی نوآوری سبز را در سازمان تقویت نمایند و بر آن تمرکز ویژهای نمایند.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به فشارهای اجتماعی و نهادهای مردمی و همچنین دولتها، شرکتها بایستی نوآوری سبز را در سازمان تقویت نمایند و بر آن تمرکز ویژهای نمایند و برای پیشرفت پایدار و کسب مزیت رقابتی بر سبز بودن بهعنوان یک ویژگی موثر تمرکز نمایند. هدف این مطالعه پر کردن شکاف تحقیقاتی در مورد تاثیر نوآوری سبز و توان رقابتی در بازار در حال ظهور است.
مهدی اجلی؛ محمدرضا علیزادگان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1403
چکیده
چکیده
هدف: ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است، سرمایه فکری را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش سازمان مورد استفاده قرار میدهند. در اقتصاد دانشی برخلاف اقتصاد صنعتی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان عامل تولید ...
بیشتر
چکیده
هدف: ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر دانش و اطلاعات منجر به افزایش علاقه محققان به مطالعه در حوزه سرمایه فکری شده است. این حوزه که توجه بسیاری از محققین را به خود جلب نموده است، سرمایه فکری را به عنوان ابزاری برای تعیین ارزش سازمان مورد استفاده قرار میدهند. در اقتصاد دانشی برخلاف اقتصاد صنعتی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر داراییها، برکسب مزیت رقابتی و پیشبرد اهداف سازمانی نقش بسزایی ایفا میکند. مدیریت دانش با ارزشترین و استراتژیکترین منبع برای سازمانهاست و عملکرد سازمانی نیز از اجرای کلیدی دستیابی به موفقیت و برتری آنها میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی و عملیات مدیریت دانش در فرمانداری شهرستان همدان انجام شد.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان فرمانداری شهرستان همدان در سال 1402-1401 بود که مشتمل بر 65 نفر میباشند. در این تحقیق با استفاده از جدول مورگان و با توجه تعداد محدود جامعه آماری، تعداد نمونه تحقیق برابر 56نفر انتخاب گردید و شیوه نمونهگیری به روش تصادفی ساده میباشد. همچنین پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید میباشند. جهت تحلیل دادههای پژوهش از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای SPSS 26 و SmartPLS 4 بهره گرفته شده است.
یافتهها: نتایج نهایی آزمون فرضیات نشان داد که سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری ندارد؛ سرمایه فکری بر عملیات مدیریت دانش کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد. عملیات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری دارد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: در سازمان موردمطالعه، سرمایه فکری به طور مستقیم بر عملکرد سازمانی کارکنان فرمانداری شهرستان همدان تأثیر معناداری نداشت اما از طریق عملیات مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی کارکنان تاثیر داشت. لذا برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت عملیات مدیریت دانش (مشارکت دانش، خلق و کسب دانش) در فرمانداری همدان ضروری است.
حسین رجب دری؛ راضیه قربانی
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 289-302
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه بین رتبه اعتباری، خطر اقامه دعوا علیه حسابرس و تعدیل اظهارنظر حسابرس در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.روششناسی پژوهش: نمونه آماری این پژوهش شامل 158 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که در بازه زمانی 1396 تا 1400 موردبررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش از نوع ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رابطه بین رتبه اعتباری، خطر اقامه دعوا علیه حسابرس و تعدیل اظهارنظر حسابرس در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.روششناسی پژوهش: نمونه آماری این پژوهش شامل 158 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است که در بازه زمانی 1396 تا 1400 موردبررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش از نوع کاربردی و پسرویدادی است و فرضیههای پژوهش از طریق رگرسیون لجستیک در نرمافزار Eviews نسخه 10 مورد آزمون قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که با افزایش رتبه اعتباری، خطر اقامه دعوا علیه حسابرس کاهش مییابد. همچنین، بین رتبه اعتباری و تعدیل اظهارنظر حسابرس نیز رابطه منفی و معناداری وجود دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: این مطالعه نقش رتبه اعتباری در گزارش حسابرسی و مدیریت ریسک اقامه دعوا را روشن میسازد و بینش جدیدی در مورد عواملی که بر اصلاح نظر حسابرسی تاثیر میگذارند، ارایه میدهد. این یافتهها پیامدهای مهمی برای شرکتها، حسابرسان و سرمایهگذاران در افزایش کیفیت و قابلیت اطمینان اطلاعات مالی دارد. این مطالعه همچنین، با تاکید بر نیاز به پژوهشهای بیشتر در مورد عوامل تعیینکننده رتبه اعتباری و تاثیر آنها بر گزارشگری مالی، به توسعه ادبیات کمک میکند.
مدیریت صنعتی
سعید عبداللهی خوشمردان؛ منوچهر منطقی؛ عباس خمسه
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 321-336
چکیده
هدف: با بررسیهای صورت گرفته در خصوص مگاپروژههای کشور، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت را میتوان در مدیریت پروژه آنها جستوجو نمود. پروژههای طراحی و ساخت هواپیماهای مدرن جزء پروژههای پیچیده و بهعنوان مگاپروژه شناخته میشود. در این تحقیق یک الگو برای مدیریت مگاپروژههای پیچیده در این صنعت ارایه شده است.روششناسی پژوهش: این ...
بیشتر
هدف: با بررسیهای صورت گرفته در خصوص مگاپروژههای کشور، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت را میتوان در مدیریت پروژه آنها جستوجو نمود. پروژههای طراحی و ساخت هواپیماهای مدرن جزء پروژههای پیچیده و بهعنوان مگاپروژه شناخته میشود. در این تحقیق یک الگو برای مدیریت مگاپروژههای پیچیده در این صنعت ارایه شده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات ترکیبی (کیفی-کمی) میباشد و برای این منظور ضمن مصاحبه با خبرگان حوزه هوایی، ویژگیهای مگاپروژههای هوایی شناسایی و توسط نرمافزار MAXQDA2020 کدگذاری و سپس شاخصهای شناسایی شده طی پرسشنامه از خبرگان مرتبط با پروژههای هوایی و با استفاده از نرمافزار SMARTPLS3، دستهبندی و رتبهبندی مولفهها و شاخصها صورت گرفت.یافتهها: در این رابطه الگوی طراحی شده دارای دو بعد بهعنوان ویژگیها و مدیریت مگاپروژه و 10 مولفه اصلی و 40 شاخص تقسیمبندی و رتبهبندی شد. درنهایت مهمترین مولفه اصلی، مدیریت راهبرد شناخته شد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این پژوهش با توجه به اهمیت پروژههای هوایی و این که کشور به سمت طراحی و ساخت پرندههای بومی رفته و چندین پروژه نیز در این عرصه تعریف و به سرانجام رسیده است، ویژگیهای مگاپروژههای پیچیده در صنعت طراحی و ساخت هواپیما را تعیین و الگویی مناسب برای ارزیابی مدیریت مگاپروژههای پیچیده در صنعت طراحی و ساخت هواپیما را برای اولین بار طراحی نموده است.
فاطمه زرگران؛ محمود دانشور کاخکی؛ لیلی ابوالحسنی؛ الناز نجاتیان پور؛ محمود صبوحی صابونی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 فروردین 1403
چکیده
هدف: در مطالعه حاضر کارایی فنی و کارایی محیط زیستی تولیدکنندگان گندمآبی 31 استان کشور با لحاظ کردن انتشار گاز 〖CO〗_2 به عنوان ستانده نامطلوب طی سال های زراعی 1385-1397 بررسی شد.
روششناسی پژوهش: روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست تحت دسترسی طبیعی و مدیریتی به کارگرفته شد. مقدار تولید گندم به عنوان ستانده مطلوب، ...
بیشتر
هدف: در مطالعه حاضر کارایی فنی و کارایی محیط زیستی تولیدکنندگان گندمآبی 31 استان کشور با لحاظ کردن انتشار گاز 〖CO〗_2 به عنوان ستانده نامطلوب طی سال های زراعی 1385-1397 بررسی شد.
روششناسی پژوهش: روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص بهرهوری مالمکوئیست تحت دسترسی طبیعی و مدیریتی به کارگرفته شد. مقدار تولید گندم به عنوان ستانده مطلوب، میزان انتشار دیاکسید کربن از تولید گندم آبی به عنوان ستانده نامطلوب در شاخص مالمکوئیست استفاده شد. جهت تعیین میزان انتشار گاز 〖CO〗_2 از ضرایب انتشار میزان انتشار دیاکسید کربن هر نهاده تولیدی و میزان استفاده آن ها در منطقه مورد مطالعه استفاده شد.
یافتهها: نتایج شاخص بهرهوری مالمکوئیست با عدم وقوع تقاطع مرزی نشان داد تحت دسترسی طبیعی استان خراسانرضوی بالاترین مقدار شاخص را داشته است. استان کرمانشاه کارایی قوی و استان فارس کارایی فنی ضعیف در کشت گندم آبی دارند. تحت دسترسی مدیریتی آذربایجانشرقی بالاترین کارایی را دارد و استانهای اردبیل، بوشهر، فارس، کرمانشاه و هرمزگان با ده سال سابقه شاخص بهرهوری مالمکوئیست بیشتر از یک، استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، چهارمحال و بختیاری، خراسانشمالی، کردستان و لرستان با شش سال سابقه شاخص بهرهوری مالمکوئیست کمتر از یک مواجه بودند. نتایج شاخص بهره-وری مالمکوئیست با وقوع تقاطع مرزی نشان میدهد که تحت دسترسی طبیعی این شاخص در همه استانها بیشتر از یک است. تحت دسترسی مدیریتی در همه استانها کمتر از یک است.
اصالت/ارزش افزوده علمی: پیشنهاد میشود با برگزاری دورهها و کلاسهای آموزشی دانش و آگاهی کشاورزان نسبت به آثار جانبی تولید گندم آبی بر محیطزیست را افزایش داد.همچنین با توجه به گرم شدن کره زمین و پدیده تغییر اقلیم استانهایی که کارایی محیط زیستی بیشتری در تولید گندم آبی دارند در اولویت کشت قرار بگیرند.
حسابداری و حسابرسی
صدیقه کامران راد؛ سید حسام وقفی؛ ملیحه قزوینی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1403
چکیده
یکی از مباحثی که به خوبی در مبانی نظری اقتصاد مالی به آن پرداخته شده است، حساسیت هزینههای سرمایه گذاری نسبت به جریان وجه نقد است. میزان اتکای یک شرکت بر منابع داخلی از طریق حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی آن شرکت تعیین میشود. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل-کنندگی هزینههای نمایندگی بر رابطه بین ویژگیهای مدیرعامل ...
بیشتر
یکی از مباحثی که به خوبی در مبانی نظری اقتصاد مالی به آن پرداخته شده است، حساسیت هزینههای سرمایه گذاری نسبت به جریان وجه نقد است. میزان اتکای یک شرکت بر منابع داخلی از طریق حساسیت سرمایه گذاری به جریان نقدی آن شرکت تعیین میشود. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل-کنندگی هزینههای نمایندگی بر رابطه بین ویژگیهای مدیرعامل (شامل خوش بینی، توانایی، نفوذ و تجربه مدیرعامل) و حساسیت سرمایهگذاری به جریانهای نقدی شرکتها میپردازد. بدین منظور از طریق تکنیک غربالگری طی 11 سال از 1390 الی 1400 تعداد 136 شرکت تولیدی از بورس اوراق بهادار تهران انتخاب گردید. این پژوهش از نوع مطالعه ای کتابخانه ای و تحلیلی – علی بوده و مبتنی بر تحلیل دادههای تابلویی (پانل دیتا) میباشد؛ همچنین از تحلیل عاملی برای شاخص سازی ویژگیهای مدیرعامل استفاده شده است. نتایج نشان داد که خوش بینی، توانایی، نفوذ و تجربه مدیرعامل بر حساسیتهای جریانهای نقدی سرمایه گذاری شرکتها تأثیر معناداری دارد. نتایج نشان داد که خوش بینی، توانایی، نفوذ و تجربه مدیرعامل بر حساسیتهای جریانهای نقدی سرمایه گذاری شرکتها تأثیر معناداری دارد.همچنین نتایج نشان دادند که هزینههای نمایندگی بر رابطه بین خوشبینی، تجربه، توانایی و نفوذ مدیرعامل و حساسیتهای جریانهای نقدی سرمایه گذاری شرکتها تأثیر معناداری دارد.
محمد جواد حسین زاده سلجوقی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی ...
بیشتر
هدف: رفتار شهروندی سازمانی(OCB ) ، یکی ازمفاهیم مهمی که طی چندسال اخیر به عنوان عاملی موثر در موفقیت سازمانها است. باوجود اثبات تاثیر OCB براثربخشی و کارایی سازمان، روش مناسب برای تعیین میزان تاثیر آن کمتر شناخته شدهاست. OCB یک شاخص کیفی به عنوان ستانده درارزیابی کارایی است. دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی دادههای ترتیبی بدون خاصیت جبرانی، تاثیر شاخص کیفی OCB را بر کارایی موسسات اندازه گیری میکنیم.
روششناسی تحقیق: تحلیلپوششیداده ها ابزاری قدرتمند برای ارزیابی عملکرد موسسه های تصمیم گیرنده، براساس شاخصهای متعدد نهاده و ستاده است که میتوانند کمی ویا کیفی باشند. مدلهای تحلیل پوششی دادهها دارای خاصیت جبرانپذیری هستند، که درواقع، ضعف یک شاخص توسط قوت شاخص دیگر پوشش داده میشود ولزوما موسسات کارا، دارای سطح کیفی مطلوب نیستند. دراین مقاله، روشی جدید برای ارزیابی عملکرد با احتساب شاخص کیفی OCB و اصلاح مدل تحلیل پوششی دادهها بدون خاصیت جبرانپذیری ارائه شده است. دیگر ویژگی مدل پیشنهادی، قابلیت تفکیک شاخص های کیفی و کمی در ارزیابی است. در روش ارائه شده برای رتبه بندی موسسهها بطور همزمان بهبود کیفیت را توام با کاهش هزینهها بدون خاصیت جبرانی درنظرمیگیرد.
یافتهها: دراین پژوهش، ده موسسه دولتی و عمومی علمیکاربردی در سه شهر کشور، تحت ارزیابی با مدل پیشنهادی قرار گرفتهاند. در ارزیابی از چهار شاخص کمی و شاخص کیفی OCB استفاده شدهاست.
اصالت/ارزش افزوده علمی: سنجش شاخص OCB با استفاده از 1024 پرسشنامه انجام شده که نتایج نشاندهنده کارا بودن 7 موسسه میباشد. سپس با بکارگیری روش جدید پیشنهادی، رتبه بندی موسسات بانتایجی منطقی در ارزیابی عملکرد حاصل گردید. برای صحت سنجی روش، نتایج حاصل از روش پیشنهادی با نتایج رتبهبندی روش فرایند سلسله مراتبی مقایسه شده است.
مدیریت صنعتی
حامد شکری؛ عباس افرازه
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناخت ابعاد و مؤلفههای مدیریت ریسک در صنعت ساخت و ساز ایران با رویکرد دلفی فازی با مدلسازی ساختاری تفسیری و تکنیک دیمتل میباشد.
روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر اکتشافی است و هدف پاسخگویی به سوالات تحقیق است. از بُعد نوع تحقیق کاربردی است زیرا که نتایج آن جهت مدیریت ریسک در صنعت ساخت و ساز ایران کاربرد دارد. ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناخت ابعاد و مؤلفههای مدیریت ریسک در صنعت ساخت و ساز ایران با رویکرد دلفی فازی با مدلسازی ساختاری تفسیری و تکنیک دیمتل میباشد.
روششناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر اکتشافی است و هدف پاسخگویی به سوالات تحقیق است. از بُعد نوع تحقیق کاربردی است زیرا که نتایج آن جهت مدیریت ریسک در صنعت ساخت و ساز ایران کاربرد دارد. نوع روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی – کمّی) است. در بُعد کیفی با استفاده از روش دلفی فازی به شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدیریت ریسک در صنعت ساخت و ساز در ایران پرداخته است. در بُعد کمّی با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری و دیمتل، با استفاده از نظر سنجی از خبرگان و اساتید دانشگاهی به سطحبندی و بررسی شدت ارتباطات میان ابعاد پرداخته شده است.
یافتهها و نتایج پژوهش: نتایج نشان میدهد، در پایینترین سطح مدل (سطح سه)، بُعد ریسک عوامل سیاسی، قرار گرفته است که همانند سنگ زیربنای مدل عمل می کند و برای رسیدن به مدیریت ریسک در پروژههای ساخت و ساز ایران می بایست از این عامل شروع کنیم، همچنین نتایج بررسی شدت ارتباطات میان ابعاد با دیمتل نشان میدهد، بعد ریسک اجتماعی اثرگذارترین بعد، دارای بیشترین مقدار عددی بر اساس مجموع ردیفی (D)، است و بدین ترتیب، با نفوذترین بعد در میان ابعاد مورد بررسی مدیریت ریسک در صنعت ساخت و ساز ایران مورد شناسایی قرار گرفته است. همچنین بر اساس (D-R)، کمترین مقدار، بعد ریسک قوانین و مقررات، اثرپذیرترین بعد مدیریت ریسک در صنعت ساخت و ساز ایران میباشد.
اصالت/ارزش افزوده علمی: شکاف تحقیقاتی که فضای نوآوری را در پژوهش حاضر ایجاد میکند با توجه به دیدگاه پژوهش عملیات نرم که ابزاربرای ساخت مسائلی پیچیده و جدید است بهرهمندی از مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) و دیمتل میباشد. کمتر پژوهشی به سطحبندی و بررسی شدت اثرگذاری و اثرپذیری مؤلفههای ریسکهای صنعت ساخت و ساز پرداخته است.
مدیریت شهری
هادی فقیه ملکی؛ مهدی غدیری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف: این مطالعه باهدف بررسی پیشبینی خواص مقاومتی بتن به کمک انواع مختلف شبکههای عصبی انجام گرفت. دادههای موردمطالعه در این پژوهش از بانک اطلاعاتی 127 طرح اختلاط جمعآوریشده است. دادههای ورودی شامل سن بتن برحسب روز، میزان درشتدانه، ریزدانه، سیمان، آب، روان کننده برحسب کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب بوده است و دادههای هدف شامل ...
بیشتر
هدف: این مطالعه باهدف بررسی پیشبینی خواص مقاومتی بتن به کمک انواع مختلف شبکههای عصبی انجام گرفت. دادههای موردمطالعه در این پژوهش از بانک اطلاعاتی 127 طرح اختلاط جمعآوریشده است. دادههای ورودی شامل سن بتن برحسب روز، میزان درشتدانه، ریزدانه، سیمان، آب، روان کننده برحسب کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب بوده است و دادههای هدف شامل مقاومت فشاری بوده است جمعآوریشده است.
روششناسی پژوهش: . استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان یک روش مدرن جایگاه ویژهای در علوم مهندسی دارد. در این پژوهش دادههای مورداستفاده ابتدا نرمالسازی شدند و سپس دادههای موردنظر با استفاده از الگوریتم لورنبرگ مارکوارت مورد آموزش قرار گرفت.
یافتهها: معیارهای ارزیابی مدلهای شبکه عصبی مصنوعی با استفاده از ارزیابی و خطا به دست آمد و نتایج نشان داد استفاده از 10 لایه مخفی دارای بیشترین برای ضریب همبستگی و کمترین خطا بوده است. ساختار این شبکه بهصورت پرسپترون چندلایه بوده است. استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان یک روش مدرن جایگاه ویژهای در علوم مهندسی دارد. در این پژوهش دادههای مورداستفاده ابتدا نرمالسازی شدند و سپس دادههای موردنظر با استفاده از الگوریتم لورنبرگ مارکوارت مورد آموزش قرار گرفت.
اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج نشان داد برای شبکه عصبی ساختهشده مقدار ضریب همبستگی، ریشه میانگین، مربعات خطا و میانگین خطای مطلق شبکه عصبی مصنوعی ساختهشده به ترتیب برابر است با 94/0، 9/1 بوده است.
مدیریت صنعتی
مهدی اجلی؛ امین فرهادی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 اردیبهشت 1403
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل فاکتورهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان بورس اوراق بهادار با رویکرد تحلیل عاملی و دیمتل فازی است. بدین منظور، ابتدا با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، متخصصان و تحلیلگران سازمان بورس اوراق بهادار تهران، 10 عامل کلیدی و بحرانی در موفقیت سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار شناسایی و ده فرضیه مرتبط پیشنهاد ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل فاکتورهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان بورس اوراق بهادار با رویکرد تحلیل عاملی و دیمتل فازی است. بدین منظور، ابتدا با مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، متخصصان و تحلیلگران سازمان بورس اوراق بهادار تهران، 10 عامل کلیدی و بحرانی در موفقیت سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار شناسایی و ده فرضیه مرتبط پیشنهاد شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش در خصوص بررسی و استخرج عوامل نهایی تأثیرگذار بر اجرای سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار، نظرات کلیه کارکنان شرکتهای کارگزاری زیرنظر سازمان بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 400نفر است. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است و مطابق جدول دمورگان و فرمول ذکر شده اندازه نمونه برابر با 196 نفر میباشد که در این پژوهش، پرسشنامه طراحیشده در اختیار 250 نفر از مدیران، خبرگان و کارشناسان سازمان مذکور قرار گرفت تا دیدگاهها و نظرات خود را در خصوص تأثیرگذاری این عوامل اعلام نمایند. خروجی این تحلیل، نشان داد که تمامی ده عامل در پیادهسازی سیستم مؤثر هستند. همچنین در رابطه با ارزیابی و تعیین شدت روابط میان عوامل کلیدی و نهایتاً اهمیت و رتبه آنها (از نظر مجموع شدت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری) از تکنیک دیمتل فازی و بکارگیری عقاید مدیران و متخصصان با حداقل مدرک کارشناسی و 15 سال سابقه کار در شرکتهای کارگزاری سازمان بورس اوراق بهادار تهران به تعداد 80 نفر است که از نمونه 50 نفری از این جامعه برای ارزیابی عوامل استفاده شد. بر مبنای خروجی نهایی این تکنیک، عامل "فرهنگ سازمانی" در بالاترین اولویت و "کاهش ترس و نگرانی در سازمان" در پائینترین اولویت از نظر تأثیرگذاری در پیادهسازی سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سازمان بورس قرار گرفت.
سید احمد عدالت پناه؛ رامین گودرزی کریم؛ بردیا خلیلیان؛ سارا پرتوی
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 1-16
چکیده
هدف: استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها برای تعیین کارآترین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش، برای تعیین شرکتهای کارآ، سه صنعت بانکداری، پتروشیمی و دارویی، مورد بررسی قرارگرفته است. سپس با استفاده از روش برنامهریزی آرمانی، درصد سرمایهگذاری سهم هر شرکت در پرتفوی، ...
بیشتر
هدف: استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها برای تعیین کارآترین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش، برای تعیین شرکتهای کارآ، سه صنعت بانکداری، پتروشیمی و دارویی، مورد بررسی قرارگرفته است. سپس با استفاده از روش برنامهریزی آرمانی، درصد سرمایهگذاری سهم هر شرکت در پرتفوی، مورد محاسبه قرار گرفته است. در این روش، یکبار، بازده و ریسک سهم به عنوان متغیرهای مدل و بار دیگر، متغیر نقدشوندگی، به آنها اضافه شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که میتوان پس از رتبهبندی شرکتها، به تحلیل حساسیت آنها پرداخت و با تعیین نقاط ضعف و نیز، شناخت میزان تأثیر متغیرها، برای بالا بردن سطح کارآیی شرکتها اقدام نمود.اصالت/ارزش افزوده علمی: استفاده از پرتفوی شرکتهای کارآ برای سرمایهگذاری، موجب کاهش ریسک سرمایهگذاری و انتخاب پرتفوی مناسب میگردد.
محمدرضا پارسانژاد؛ سید رشید شاهچراغ
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 1-13
چکیده
هدف: در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده ...
بیشتر
هدف: در خروج کارآفرین بهعنوان یک تصمیم مهم در طول فرآیند کارآفرینی است. خروج بخشی از فرآیند کارآفرینی است و تأثیر زیادی بر اکوسیستم کسبوکار و اقتصاد میگذارد. بررسی فرآیند کارآفرینی بدون بررسی پدیده خروج ناقص است. در این پژوهش قصد داریم با تحلیل خروج کارآفرینی در طول مراحل ششگانه چرخه رشد کسبوکار به شناخت دقیقتری از این پدیده دستیابیم. اولویتبندی دلایل خروج بین کارآفرین تجاری و اجتماعی به شناخت دقیقتر از این حوزه کمک میکند. در این تحقیق برای رتبهبندی دلایل خروج از روش اندازههای تکراری استفاده نمودیم.روششناسی پژوهش: جامعه آماری تحقیق عبارت است از خبرگان و کارآفرینان که به روش گلوله برفی و نمونهگیری در دسترس بهصورت آگاهانه انجام شد.یافتهها: پس از بررسی نظرات خبرگان و کارآفرینان مشخص شد که اهمیت دلایل خروج ازنظر هر دو نوع کارآفرین تجاری و اجتماعی در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار تغییر میکند. از سوی دیگر دلایل خروج ازنظر شخص کارآفرین و ازنظر شرکت الزاماً از یکدیگر تبعیت نمیکنند بهنحویکه اهمیت دلایل خروج از منظر شخص کارآفرین تجاری و اجتماعی متفاوت است، ولی از منظر شرکت تجاری و اجتماعی مشابه میباشد. این نتایج نشاندهنده این است که دلایل خروج در مراحل مختلف متفاوت بوده و نمیتوان فهرستی از دلایل خروج برای همه کسبوکارها بدون توجه به مرحله رشد آنها ارائه داد.اصالت/ارزشافزوده علمی: این پژوهش با استفاده از روش سنجش اندازههای تکراری به دنبال رتبهبندی دلایل خروج کارآفرینان ایرانی (در سطح تجاری و اجتماعی) در طول مراحل مختلف رشد کسبوکار پرداخته است.
مهدی الیاسی؛ حسین خسروپور؛ نرگس رحیمیان؛ محمد ابراهیم صادقی؛ حامد نوذری
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 1-15
چکیده
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه میباشد.روششناسی ...
بیشتر
هدف: در دهههای اخیر خلق ارزش از طریق یادگیری فناوری در سطح بنگاه، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، چراکه سه دلیل مهم توجه به موضوع خلق ثروت، توسعه صنعتی و خلق قابلیتهای فناورانه به مباحث راهبردی بنگاهها تبدیل شده است. هدف این تحقیق تبیین و اولویتبندی عوامل موثر بر سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری، 104 بنگاههای فعال در زمینههای صنعتی بودهاند که با جمعآوری دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامهای با اجزای استاندارد و ضریب پایایی 0.845، به آزمون فرضیات پنجگانه پرداخته شده است.یافتهها: این پژوهش نشان میدهد که چهار سطح موردمطالعه، بهخوبی تبیینکننده سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاه خواهند بود و هرکدام هم بهصورت مستقیم بر فرآیند مذکور تاثیرگذار هستند. بر این اساس، بیشترین اثرگذاری مستقیم مربوط به سطح متوسط (78/0)، سطح پایه (67/0) و سطح جهانی (65/0) به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند و همچنین رتبهی هر یک از عوامل موثر بر این سطوح موردبررسی قرار گرفت.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به نتایج حاصل توصیههای برای مدیران بهمنظور بهبود سطوح یادگیری فناوری در سطح بنگاهی و چگونگی توجه به عوامل شناساییشده به یادگیری بیان شده است.
علی کربلایی ابراهیم؛ داوود درویشی سلوکلایی؛ عباس احمدی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 1-11
چکیده
هدف: سیستمهای مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تأمین مکمل یکدیگرند و اجرای آن، نه تنها باعث بهبود زیست محیطی در داخل کشور میشود بلکه میتواند باعث افزایش پایداری و بهبود عملکرد زیست محیطی شبکه تأمین جهانی شود. پژوهش حاضر به ارزیابی مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی بیمارستانهای دولتی منتخب استان مازندران میپردازد. روششناسی ...
بیشتر
هدف: سیستمهای مدیریت محیط زیست و مدیریت زنجیره تأمین مکمل یکدیگرند و اجرای آن، نه تنها باعث بهبود زیست محیطی در داخل کشور میشود بلکه میتواند باعث افزایش پایداری و بهبود عملکرد زیست محیطی شبکه تأمین جهانی شود. پژوهش حاضر به ارزیابی مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی بیمارستانهای دولتی منتخب استان مازندران میپردازد. روششناسی پژوهش: به منظور ارزیابی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدیریت زنجیره تامین در نظام دارویی، پرسشنامه طراحى و توسط متخصصان تکمیل گردید. پس از گردآوری اطلاعات به تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته شد. به این منظور با مطالعه پیشینه پژوهش به شناسایى عوامل و مدلهای مختلف پرداخته شد و مدل مفهومى پژوهش با نظر خبرگان مشتمل بر چهار دسته معیار اصلی و 16 زیرمعیار ارائه گردید. عوامل نهایی عبارتند از: عوامل مدیریتی و کارکنان، عوامل اقتصادی، عوامل سازمانى و عوامل فرهنگی.یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل اقتصادی با وزنی معادل 0.266دارای بیشترین اهمیت از نظر متخصصان و حائز رتبه اول است و پس از آن به ترتیب، عوامل مدیریتی و کارکنان، عوامل سازمانى و عوامل فرهنگی قرار دارند. همچنین در بین زیرمعیارها، عوامل اتخاذ استراتژی تجاری متناسب با اهداف زیست محیطی با وزن 0.0936رتبه اول، طراحی یک طرح کسب و کار رقابتی برای قیمت و کیفیت بهینه با وزن 0.0878رتبه دوم و الگوبرداری از سیاستهای تجاری کشورهای پیشرو با وزن 0.0846رتبه سوم را کسب کرده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به اهمیت معیارهای مرتبط به عوامل در اجرای مدیریت زنجیره تأمین، این مقاله با بررسی عواملی به مدیران کمک میکنند تا الگوی مناسبی جهت برنامهریزیهای آیندهشان در خصوص سرمایهگذاری پیدا نمایند.
مرضیه نوراحمدی؛ حجت الله صادقی
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 12-31
چکیده
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل ...
بیشتر
هدف: توسعه و پیشرفت علم و فنآوری، روزانه موجب ایجاد حجم زیادی از دادههای ساختیافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختار با سرعتی بسیار سریع از منابع مختلف گردیده که منجر به اشتراک گذاشتن الگوهای مشترک بسیاری شده بهنحویکه میتوان با استفاده از سیستمهای توصیه کننده که بر اساس نیازهای کاربران طراحی شده با فیلتر و تجزیهوتحلیل این دادههایشان، توصیههایی مربوط به محصول، کالا یا خدمات مورد علاقه آنها ارائه داد. یکی از مسائل مهم در سیستمهای توصیه کننده ارائه توصیههای شخصیسازی شده متناسب با روحیات کاربران است.روششناسی پژوهش: در این پژوهش با رویکرد نگاشت دانش با استفاده از کتابخانه bibliometrix در نرمافزار R بهمرور کلیه پژوهشهای انجامشده در خصوص کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی پرداخته میشود.یافته ها: در این پژوهش با استفاده از روش نگاشت دانش ضمن تعریف سیستمهای توصیه کننده و انواع آن، به معرفی نمای کلی از حیطه شخصیسازی پرداخته و انواع مختلف شخصیسازی ارائه میشود. همچنین در مورد روند شخصیسازی بحث نموده و در خصوص سیستمهای توصیه کننده بهعنوان بخش جداییناپذیر از این فرایند نیز توضیحاتی مطرح شده است. در ادامه چالشهایی که برای پیادهسازی سیستمهای توصیه کننده وجود دارد ارائه شده است و نهایتاً حوزههایی که بحث شخصیسازی سیستمهای توصیه کننده میتواند در آن مطرح شود، ارائه میشود.اصالت/ارزش افزوده علمی: نتایج این پژوهش با مروری جامع بر کلیه پژوهشهای این حوزه میتواند بهعنوان جعبهابزاری در جهت کاربرد سیستمهای توصیه کننده در شخصیسازی محققان را در ایده پردازی و انتخاب روش مناسب در طبقهبندی و تحلیل دادهها یاری دهد.
داوود درویشی سلوکلایی؛ سمیرا حیدری گرجی
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 14-29
چکیده
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه ...
بیشتر
هدف: دامپینگ یا همان بازارشکنی بهعنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد میباشد و زمانی رخ میدهد که صادرکننده خارجی کالایی را باقیمتی پایینتر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. برای بررسی مسئله دامپینگ رویکردهای فراوانی به کار گرفته میشود که یکی از این رویکردها نظریه بازیهاست که در این مقاله بهکاررفته است.روششناسی پژوهش: نظریه بازی یکی از پدیدههای پیشرفته علمی است که چارچوبهای مستحکمی برای رفتارهای استراتژیک فراهم آورده است. ازآنجاکه برای رفع مشکلات و مسائل تجاری نیاز به دادههای فراوانی بوده و با توجه به اینکه دادهها در دنیای واقعی معمولاً شامل عدم قطعیت هستند؛ بنابراین بهکارگیری روشهای قطعی در محیط نادقیق واقعی برای تصمیمسازی بهینه مناسب نخواهد بود. ازاینرو، این مقاله بر آن است تا بررسی مسائل دامپینگ و ضد دامپینگ در روابط تجاری کشورها به کمک نظریه بازیها در محیط عدم قطعیت خاکستری بپردازد.یافتهها: دامپینگ بهعنوان یکی از نمونههای رقابت ناسالم و نامشروع در عرصه تجاری کشورها خسارتی را به بخشهای تولیدی کشورهای درحالتوسعه وارد میکند. ازآنجاییکه رقابت سالم در بازار یک کالا باعث مطلوبیت و کاهش قیمت آن کالا میگردد، شکلگیری رقابت سالم نیازمند وجود خطمشی و سیاست مناسب میباشد تا بنگاههای تجاری توانایی بقا در بازار رقابتی را داشته باشند یا در بازارهای مذکور تقویت گردند.اصالت/ارزشافزوده علمی: نظریه بازیها یکی از زمینههای کاربردی است که در حوزه تصمیمگیری و اقتصادی رشد کرده و نظر محققان زیادی را به خود جلب کرده است، بهره بردن از این تئوری میتواند به دانش حاضر در خصوص کاربرد بیشتر این تئوری در شرایط اقتصادی کشور یاریرسان باشد.
محمدمهدی مهتدی؛ سیده نجمه متولی زاده
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 16-27
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ میباشد که در قالب سفرهای راهیاننور از مناطق عملیاتی دوران دفاعمقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.روششناسی پژوهش: در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه بهمنظور ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت حاضران در سفرهای گردشگری جنگ میباشد که در قالب سفرهای راهیاننور از مناطق عملیاتی دوران دفاعمقدس در جنوب کشور بازدید میکنند تا متناسب با این یافتهها بتوان در خصوص تنظیم عوامل موثر بر کیفیت، تصمیمات پایداری گرفت.روششناسی پژوهش: در فاز نخست این پژوهش از مصاحبه بهمنظور شناسایی عوامل موثر بر رضایت بازدیدکنندگان و عوامل موثر بر کیفیت سفر استفاده شده است. عوامل شناساییشده موثر بر رضایت بازدیدکنندگان با استفاده از توزیع پرسشنامه و تحلیل عاملی مورد اعتبارسنجی قرار گرفتهاند و درنهایت بر مبنای این معیارها و با استفاده از ماتریس گسترش عملکرد، عوامل موثر بر کیفیت این سفرها رتبهبندی شدهاند.یافتهها: این پژوهش ضمن شناسایی فهرستی از عوامل موثر بر رضایت گردشگران و اقدامات موثر بر کیفیت سفرها، نشان داد که بهعنوان مهمترین عامل موثر بر رضایت گردشگران، آنها تمایل دارند در این سفرها دسترسی بیشتری به وسایل سرگرمی و گذران اوقات فراغت بهمنظور کسب لذت بیشتر از سفر خود دارند همچنین دخیل کردن بیشتر سایر نهادها و سازمانها و استفاده از ظرفیتهای آنها بهعنوان مهمترین عامل کیفی موثر بر پژوهش شناسایی شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: موضوع مدیریت کیفیت در گردشگری، همچنان نیازمند توجه علمی بیشتر میباشد. نامحسوس بودن پیامد هر یک از پارامترهای کیفی و ضرورت گذشت زمان بالا برای مشاهده این پیامدها مسیر تصمیمگیری در این خصوص را برای مدیران سفرهای گردشگری جنگ در ایران دشوار نموده است. استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت توانسته است ندای بازدیدکنندگان بهعنوان مشتریان گردشگری جنگ را به مفاهیم قابلدرک برای سازمانهای مربوطه ترجمه کرده و به آنها کمک کند تصمیمهای مناسبی اخذ کرده و به تصمیم خود وفادار نیز بمانند.