عباس قائدامینی هارونی؛ میثم بابائی فارسانی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ غلام رضا مالکی فارسانی
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 219-232
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش تاثیر برنامهریزی منابع سازمانی بر عملکرد عملیاتی از طریق جهتگیری زنجیرهتامین میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد. برای سنجش متغیرهای مدل پژوهش، از پرسشنامه استاندارد آکار و همکاران [1] استفاده شده است. پرسشنامه مذکور، پس از سنجش روایی ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش تاثیر برنامهریزی منابع سازمانی بر عملکرد عملیاتی از طریق جهتگیری زنجیرهتامین میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد. برای سنجش متغیرهای مدل پژوهش، از پرسشنامه استاندارد آکار و همکاران [1] استفاده شده است. پرسشنامه مذکور، پس از سنجش روایی (محتوایی لاوشه، تحلیل عاملی تاییدی، اکتشافی، همگرا و واگرا) و پایایی (کرونباخ، ترکیبی و دایسترا)، از طریق مشارکت 135 نفر از مدیران و کارکنان شرکت فرادانه که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند، اجرا گردید.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، برنامهریزی منابع سازمانی، با میانجیگری جهتگیری زنجیرهتامین بر عملکرد عملیاتی شرکت فرادانه، تاثیر بسیار قوی و معناداری داشته است که مبین قدرت پیشبینی کنندگی بالای مولفههای برنامهریزی منابع سازمانی میباشد (R2=0.93)، همچنین مسیر برنامهریزی منابع سازمانی با ضریب مسیر 0.71 و معناداری p < 0.001 بیشترین اثرگذاری را بر عملکرد داشته است.اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهش حاضر در راستای همین موضوع به بررسی تاثیر برنامهریزی منابع سازمانی بر عملکرد عملیاتی از طریق جهتگیری زنجیرهتامین در کارکنان شرکت تولید مواد غذایی آبزیان فرادانه میپردازد.
عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ صادق صادقی ده چشمه؛ نرجس محسنی فر
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 297-315
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر،طراحی مدل عوامل مؤثر برصنایع فرهنگی خلاق در ایران بود.روششناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) است و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و اساتید بود در بخش دلفی جهت شناسایی از108 نفر خبره با روش های نمونه گیری هدفمند-قضاوتی استفاده شد و در بخش مدلسازی کارشناسان وزارت ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر،طراحی مدل عوامل مؤثر برصنایع فرهنگی خلاق در ایران بود.روششناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته (کمی-کیفی) است و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان و اساتید بود در بخش دلفی جهت شناسایی از108 نفر خبره با روش های نمونه گیری هدفمند-قضاوتی استفاده شد و در بخش مدلسازی کارشناسان وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی که حدوداً 10000نفر بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه برابر با 384 نفر با روش طبقه ای ساده انتخاب شدند . از پرسشنامه دلفی جهت شناسایی عوامل و پرسشنامه محقق ساخته جهت مدلسازی استفاده شده است که هر دو پرسشنامه روایی آن تأیید شده و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ اندازه گیری شد و این مقدار بالای70/0 بود.یافته ها: جهت شناسایی عوامل تأثیرگذار از آزمون شناسایی به روش دلفی استفاده شد که طی دو مرحله عمل غربال گیری صورت گرفته و در نهایت خبرگان از معیارهای شناسایی شده در پیشینه تحقیق در تعداد 6 معیار و 16 زیرمعیار تأثیرگذار بر صنایع فرهنگی خلاق، در تعداد 7 معیار اصلی و 17 زیرمعیار به اجماع نظر رسیدند همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نتایج را تأیید کرده است، سپس با کمک اطلاعات به دست آمده از پرسشنامهای که در اختیار خبرگان قرار گرفته است و با معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مدل سازی شده است و این عوامل رتبه بندی شد و میزان اهمیت هر کدام از معیارها از اول تا سوم به ترتیب اهمیت عبارتند از: سرمایه های ساختاری و انسانی، زیرساخت های مورد نیاز، حمایت های دولت.اصالت/ارزش افزوده علمی: صنایع فرهنگی خلاق، با تولید نیازهای جدید، نه تنها میتوانند باعث تولید مصرف کنندگان فرهنگی جدید در جامعه باشند بلکه همچنان با تشدید مصارف فرهنگی میتوانند انباشت فرهنگی را که نیازمند ارتقای سرمایه فرهنگی در جامعه است را موجب شوند.لذا طراحی مدل عوامل مؤثر برصنایع فرهنگی خلاق به تولید مخاطبین جدید ارزشی نائل آیند و به درستی با بهره گیری از دانش و تکنولوژی و به صورت هدفمند در راستای تولید محصولات و خدمات فرهنگی اقدام نمایند.