مدیریت بازرگانی
حسین نوروزی؛ مبینا رحمانی گوهر؛ حسین ایمانی پور
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 401-417
چکیده
هدف: با توجه به تغییراتی که در سالهای اخیر در روند کسبوکارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است. لذا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسبوکارهای گردشگری میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
هدف: با توجه به تغییراتی که در سالهای اخیر در روند کسبوکارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است. لذا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسبوکارهای گردشگری میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و مدیران بازاریابی شرکتهای گردشگری در شهر تهران بودند. بهمنظور گردآوری دادهها 300 پرسشنامه به روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس بهصورت آنلاین و حضوری توزیع و با حذف پرسشنامههای مخدوش و بیتفاوت، 253 پرسشنامه تحلیل گردید. تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS 26 و Smart PLS 3 استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد و مدیریت ارتباط با مشتری نقش میانجی را در این رابطه ایفا میکند. این موضوع نشان میدهد یکی از راههای بهبود عملکرد بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای مدیران استفاده از هوش تجاری میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در دنیای بسیار رقابتی امروز، کیفیت و به هنگام بودن اطلاعات تجاری در سازمانها تفاوت بین بقا و ورشکستگی را مشخص میکند. همچنین به اهمیت بسیار زیاد هوش تجاری و نقش مهمی که این مفهوم میتواند در بهبود عملکرد بازاریابی سازمانهای تجاری داشته باشد، کمتر پرداخته شده است. لذا نتایج پژوهش حاضر میتواند به بهبود عملکرد بازاریابی شرکتهای گردشگری با بهکارگیری هوش تجاری منجر شود.