حشمت الله سروش نیا؛ جلال حقیقت منفرد؛ آناهیتا سالاری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
چکیده
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده ...
بیشتر
هدف: براساس دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریه نهادی، هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت سبز بر گرایش به بازاریابی پایدار و نقش واسطهای مشروعیت اجتماعی در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط میباشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش از "مدلسازی معادلات ساختاری" و "حداقل مربعات جزئی" استفاده شده است. این مطالعه معیارهای پیشنهادی معرفیشده توسط هیر و همکاران ("بار عاملی استاندارد"، "پایایی ترکیبی، "میانگین واریانس استخراج شده، "شاخص برازش هنجار شده"، "ریشه استاندارد باقیمانده مجذور میانگین"، "ضریب تعیین") و شاخصهای جدید "یگانه – دوگانه" و "توان پیشبینی روایی متقاطع"را اتخاذ کرده است. و نقش میانجیگری مشروعیت اجتماعی با استفاده از آزمون بوتاسترَپینگ و شمول واریانس بررسی شده است؛ همچنین در پایان شاخص اندازه اثر مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: روابط مثبت و معناداری میان مدیریت سبز، مشروعیت اجتماعی و گرایش به بازاریابی پایدار وجود دارد. همچنین مشروعیت اجتماعی نقش واسطهای (جزئی) میان مدیریت سبز و گرایش به بازاریابی پایدار را بازی میکند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: این پژوهش نهتنها ادبیات پایداری را در کسبوکارهای صنعتی کوچک و متوسط با توجه به تئوری نهادی و دیدگاه مبتنی بر منابع توسعه میدهد، بلکه پیامدهای سبز شدن را نیز برجسته میکند. علاوهبر این، برخی از روشهای اندازه گیری جدید را نیز ترویج مینماید.
پروین پورکرمانیان؛ ساناز شفیعی؛ مریم حائری نسب
دوره 4، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 267-288
چکیده
هدف: به دلیل افزایش فشارهای زیستمحیطی، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای استراتژیک مهم در جهت توسعه پایدار در صنایع تبدیل شده است. نوآوری میتواند باعث رشد توان رقابتی، افزایش بهرهوری و ثروت اقتصادی کشورها شود. همچنین به کاهش ضایعات و آسیبهای زیستمحیطی زمین، ارایه محصولات و خدمات بهتر و با قیمت مناسبتر و ایجاد شغل مناسب برای ...
بیشتر
هدف: به دلیل افزایش فشارهای زیستمحیطی، نوآوری سبز به یکی از ابزارهای استراتژیک مهم در جهت توسعه پایدار در صنایع تبدیل شده است. نوآوری میتواند باعث رشد توان رقابتی، افزایش بهرهوری و ثروت اقتصادی کشورها شود. همچنین به کاهش ضایعات و آسیبهای زیستمحیطی زمین، ارایه محصولات و خدمات بهتر و با قیمت مناسبتر و ایجاد شغل مناسب برای افراد کمک کند.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شیوههای نوآوری سبز بر توان رقابتی صورت گرفته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و بر مبنای روش از پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری موردنظر، کارکنان شرکت عارف دارو اصفهان میباشد. نمونه آماری این پژوهش 92 نفر از کارکنان این شرکت با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس برآورد شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد بود که پیش از توزیع، روایی آن از طرق روایی محتوی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است.یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده، نوآوری سبز در طراحی بر توان رقابتی شرکت عارف دارو تاثیر دارد. بر این اساس و با توجه به فشارهای اجتماعی و نهادهای مردمی و همچنین دولتها، شرکتها بایستی نوآوری سبز را در سازمان تقویت نمایند و بر آن تمرکز ویژهای نمایند.اصالت/ارزش افزوده علمی: با توجه به فشارهای اجتماعی و نهادهای مردمی و همچنین دولتها، شرکتها بایستی نوآوری سبز را در سازمان تقویت نمایند و بر آن تمرکز ویژهای نمایند و برای پیشرفت پایدار و کسب مزیت رقابتی بر سبز بودن بهعنوان یک ویژگی موثر تمرکز نمایند. هدف این مطالعه پر کردن شکاف تحقیقاتی در مورد تاثیر نوآوری سبز و توان رقابتی در بازار در حال ظهور است.