مقاله پژوهشی
سعید عبداللهی خوشمردان؛ منوچهر منطقی؛ عباس خمسه
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 321-336
چکیده
هدف: با بررسیهای صورت گرفته در خصوص مگاپروژههای کشور، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت را میتوان در مدیریت پروژه آنها جستوجو نمود. پروژههای طراحی و ساخت هواپیماهای مدرن جزء پروژههای پیچیده و بهعنوان مگاپروژه شناخته میشود. در این تحقیق یک الگو برای مدیریت مگاپروژههای پیچیده در این صنعت ارایه شده است.روششناسی پژوهش: این ...
بیشتر
هدف: با بررسیهای صورت گرفته در خصوص مگاپروژههای کشور، یکی از عوامل اصلی عدم موفقیت را میتوان در مدیریت پروژه آنها جستوجو نمود. پروژههای طراحی و ساخت هواپیماهای مدرن جزء پروژههای پیچیده و بهعنوان مگاپروژه شناخته میشود. در این تحقیق یک الگو برای مدیریت مگاپروژههای پیچیده در این صنعت ارایه شده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات ترکیبی (کیفی-کمی) میباشد و برای این منظور ضمن مصاحبه با خبرگان حوزه هوایی، ویژگیهای مگاپروژههای هوایی شناسایی و توسط نرمافزار MAXQDA2020 کدگذاری و سپس شاخصهای شناسایی شده طی پرسشنامه از خبرگان مرتبط با پروژههای هوایی و با استفاده از نرمافزار SMARTPLS3، دستهبندی و رتبهبندی مولفهها و شاخصها صورت گرفت.یافتهها: در این رابطه الگوی طراحی شده دارای دو بعد بهعنوان ویژگیها و مدیریت مگاپروژه و 10 مولفه اصلی و 40 شاخص تقسیمبندی و رتبهبندی شد. درنهایت مهمترین مولفه اصلی، مدیریت راهبرد شناخته شد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در این پژوهش با توجه به اهمیت پروژههای هوایی و این که کشور به سمت طراحی و ساخت پرندههای بومی رفته و چندین پروژه نیز در این عرصه تعریف و به سرانجام رسیده است، ویژگیهای مگاپروژههای پیچیده در صنعت طراحی و ساخت هواپیما را تعیین و الگویی مناسب برای ارزیابی مدیریت مگاپروژههای پیچیده در صنعت طراحی و ساخت هواپیما را برای اولین بار طراحی نموده است.
مقاله پژوهشی
محمدرضا زاهدی
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 337-354
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق ارایه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسبوکار میباشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روشهای کمی و کیفی برای استخراج مولفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روشهای مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشود و نیز جهت اعتبارسنجی مدل، روشهای کمی و آماری بکار گرفته ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این تحقیق ارایه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسبوکار میباشد.روششناسی پژوهش: در این تحقیق از ترکیبی از روشهای کمی و کیفی برای استخراج مولفههای کلیدی تدوین راهبرد دانش سازمانها از روشهای مصاحبه خبرگی و توصیفی تحلیل (کیفی) استفاده میشود و نیز جهت اعتبارسنجی مدل، روشهای کمی و آماری بکار گرفته خواهد شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد بهمنظور تدوین مدل استراتژی دانشی، ازآنجاکه فرآیندهای مدیریت دانش در بستر سازمان انجام میشوند تحت تاثیر زمینه سازمان قرار دارند. زمینه سازمان شامل 1- توانمندسازهای مدیریت دانش نظیر عوامل سازمانی (مثل ساختار و فرهنگ) و تکنولوژی و 2- پیشرانهای مدیریت دانش نظیر راهبرد کسبوکار و منابع فکری سازمان است. همچنین دانش و یادگیری میبایست از راهبرد کسبوکار سازمان حمایت کند.اصالت/ارزشافزوده علمی: مرکز مدیریت دانش تاکنون بیشتر بر توانمندسازهای دانشی مانند ایجاد یک ساختار فرهنگی مناسب جهت خلق و اشتراک دانش و یا توسعه تکنولوژیهایی جهت تسهیل این امور بوده است و تاکید بسیار کمتری بر پیشرانهای مدیریت دانش مانند ماموریت و راهبرد سازمان واقع شده است، که این امر باعث میشود مدیریت دانش علیرغم آنکه در حوزه تعریف شده خود بسیار عالی عمل کند؛ اما نهایتا تاثیر مطلوب بر عملکرد سازمان نداشته باشد. ازاینرو هدف اصلی این تحقیق ارایه مدل تدوین راهبرد مدیریت دانش بر مبنای راهبرد کسبوکار میباشد.
مقاله پژوهشی
آزاده شمشاد
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 355-368
چکیده
هدف: درماندگی مالی میتواند ریسک سرمایهگذاری را برای سرمایهگذاران افزایش دهد، لذا بررسی صورتهای مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز میپردازد. هرچه شرکتها بزرگتر یا کوچکتر باشند، ...
بیشتر
هدف: درماندگی مالی میتواند ریسک سرمایهگذاری را برای سرمایهگذاران افزایش دهد، لذا بررسی صورتهای مالی توسط فردی مستقل الزامی به نظر خواهد رسید. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی است. همچنین به بررسی اثر اندازه شرکت در این رابطه نیز میپردازد. هرچه شرکتها بزرگتر یا کوچکتر باشند، میتوانند در این رابطه تاثیرگذار باشند.روششناسی پژوهش: برای آزمون دو فرضیه این پژوهش از رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. جامعه آماری 130 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392 تا 1401 بوده است (1300 مشاهده سال-شرکت). برای سنجش درماندگی مالی از مدل آلتمن [1] استفاده شده است.یافتهها: نتایج پژوهش وجود ارتباط منفی و معناداری بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی را نشان میدهد. نتایج نشان داد اندازه شرکت میتواند رابطه بین درماندگی مالی و حقالزحمه حسابرسی را تعدیل میکند. نتایج آزمونهای اضافی مبین این است که تفاوت بین اندازه شرکت یعنی بزرگ و کوچک و متوسط دارای تفاوت معناداری در این رابطه میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: زمانی که شرکتها دچار درماندگی مالی میشوند، به حسابرسان جهت کاهش هزینه خود فشار میآورند تا حقالزحمههای خود را کاهش دهند. این دستاورد پژوهش میتواند به استفادهکنندگان صورتهای مالی و حسابرسان دانش مهمی را منتقل کند.
مقاله پژوهشی
مهدی اجلی؛ محمدمهدی مظفری؛ سحر جوهری
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 369-386
چکیده
هدف: در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژهای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسبوکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و درنتیجه ...
بیشتر
هدف: در دهههای اخیر، تحقیق در خصوص برند مشتری، جایگاه ویژهای را در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی و بازار کسبوکار به خود اختصاص داده است. بسیاری از محققین و مدیران شرکت به این نتیجه رسیدهاند که یکی از دلایل اهمیت مفهوم ارزش ویژه برند، نام و نشان تجاری مشتری است که موجب ایجاد ارزش برای مشتریان و هم برای شرکت مینماید و درنتیجه بازاریابان میتوانند با استفاده از ارزش ویژه نام و نشان تجاری بالاتر به مزیت رقابتی دست یابند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تجربه برند، بازخوانی برند و وفاداری برند در بازاریابی تجربی در شرکت مارال چرم میباشد.روششناسی پژوهش: روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مشتریان فروشگاه چرم مارال بود که با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه، بر اساس فرمول کوکران تعداد 384 بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر، پرسشنامه با 7 مولفه و 24 گویه بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرمافزار Amos انجام شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تجارب حسی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب عاطفی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب شناختی خلاق از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب فیزیکی از رویدادها از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجارب هویت اجتماعی از رویداد از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال نقش مثبتی در ایجاد تجربه برند دارد. تجربه برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر بازخوانی برند دارد. بازخوانی برند از دیدگاه مشتریان فروشگاه چرم مارال تاثیری مثبت و معنادار بر وفاداری به برند دارد.اصالت/ارزشافزوده علمی: داشتن استراتژیهای نوین، توجه به نکات مهم در برقراری، حفظ و گسترش روابط با مشتری و تلاش برای جلب رضایت وی تحقق اهداف مشتری محور را گسترش میدهد و در بلندمدت پایگاهی از مشتریان وفادار به ارمغان میآورد.
مقاله پژوهشی
مدیریت نوآوری
سارا پرتوی
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 387-400
چکیده
هدف: محیط اقتصادی امروز دایما درحال تغییر است و تمرکز بر نوآوری و برنامهریزی استراتژیک باعث بهبود عملکرد سازمانها میشود. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نوآوری و برنامهریزی استراتژیک بر عملکرد سازمانی انجام شده است.روششناسی پژوهش: برای دستیابی به هدف پژوهش، مدیران و کارکنان میانی بیمارستانهای بخش دولتی و خصوصی استان مازندران ...
بیشتر
هدف: محیط اقتصادی امروز دایما درحال تغییر است و تمرکز بر نوآوری و برنامهریزی استراتژیک باعث بهبود عملکرد سازمانها میشود. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نوآوری و برنامهریزی استراتژیک بر عملکرد سازمانی انجام شده است.روششناسی پژوهش: برای دستیابی به هدف پژوهش، مدیران و کارکنان میانی بیمارستانهای بخش دولتی و خصوصی استان مازندران به عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب شدند. 63 پرسشنامه از شرکتکنندگان در مطالعه جمعآوری شد. به عبارت دیگر، میزان پاسخگویی تقریبا %72.41 است. از نرمافزار Smart PLS3 برای مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی و آزمون فرضیهها و بررسی روابط علی متغیرها در تحقیق استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داده است نوآوری بر عملکرد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. نتایج حاکی از آن است برنامهریزی راهبردی، عملکرد سازمانی را افزایش میدهد.اصالت/ارزشافزوده علمی: این مطالعه به بررسی نوآوری و برنامهریزی استراتژیک و تاثیر آنها بر عملکرد سازمانی در بیمارستانها میپردازد زیرا مطالعات قبلی در این زمینه کم است. با بررسی نوآوری و برنامهریزی استراتژیک، انتظار میرود که نتایج این پژوهش به گسترش مرزهای دانش کمک کند.
مقاله پژوهشی - کاربردی
حسین نوروزی؛ مبینا رحمانی گوهر؛ حسین ایمانی پور
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1402، صفحه 401-417
چکیده
هدف: با توجه به تغییراتی که در سالهای اخیر در روند کسبوکارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است. لذا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسبوکارهای گردشگری میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی ...
بیشتر
هدف: با توجه به تغییراتی که در سالهای اخیر در روند کسبوکارها اتفاق افتاده، توجه به مقوله هوش تجاری موضوع مهمی شده است. لذا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ابعاد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری در کسبوکارهای گردشگری میپردازد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ماهیتی توصیفی-پیمایشی دارد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان و مدیران بازاریابی شرکتهای گردشگری در شهر تهران بودند. بهمنظور گردآوری دادهها 300 پرسشنامه به روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس بهصورت آنلاین و حضوری توزیع و با حذف پرسشنامههای مخدوش و بیتفاوت، 253 پرسشنامه تحلیل گردید. تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار SPSS 26 و Smart PLS 3 استفاده گردید.یافتهها: یافتهها نشان داد شایستگی هوش تجاری بر عملکرد بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری دارد و مدیریت ارتباط با مشتری نقش میانجی را در این رابطه ایفا میکند. این موضوع نشان میدهد یکی از راههای بهبود عملکرد بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای مدیران استفاده از هوش تجاری میباشد.اصالت/ارزشافزوده علمی: در دنیای بسیار رقابتی امروز، کیفیت و به هنگام بودن اطلاعات تجاری در سازمانها تفاوت بین بقا و ورشکستگی را مشخص میکند. همچنین به اهمیت بسیار زیاد هوش تجاری و نقش مهمی که این مفهوم میتواند در بهبود عملکرد بازاریابی سازمانهای تجاری داشته باشد، کمتر پرداخته شده است. لذا نتایج پژوهش حاضر میتواند به بهبود عملکرد بازاریابی شرکتهای گردشگری با بهکارگیری هوش تجاری منجر شود.